Doe je al aan atletiek of lijkt het je leuk, ben je 12 of 13 jaar, dan is dit de trainingsgroep waar je zult verblijven.

Bij AV SPRINT zeggen we hardop dat deze leeftijdsfase veelzeggend is voor de toekomst van onze jonge atleten. Het is een periode van letterlijke en figuurlijke groei. Misschien is het wel de fase waarin deze groei, zeker bij meisjes het snelst zal verlopen. Jongens zullen over het algemeen nog eventjes moeten wachten op dit moment, wat we de ‘Groeispurt’ noemen. Hoe dan ook beseffen we binnen de vereniging dat vanaf nu de kinderen meer en meer van elkaar zullen of kunnen gaan verschillen in lengte, belasting, doorzettingsvermogen en prestaties.

We hechten er meeste aan het beste uit jezelf te halen en ook je clubgenoot bij zijn of haar poging daarbij te ondersteunen.

De trainingen blijven afwisselend met een warming up, alle atletiekonderdelen en uitbouw van conditionele eigenschappen waaronder kracht, lenigheid en coördinatie. Techniektraining blijft het belangrijkste. Welke techniek het beste bij je past is een kwestie van uitproberen. Veel herhalen van bewegingen en oefenstof zonder risico voor overbelasting. Dan weer springen, sprinten, werpen en wat vaker een langere of intensievere afstandsloop ondernemen. Het hoort er allemaal bij. Niets staat nog vast.

Trainers zullen dankzij deze aanpak ontdekken welk kind een doorzetter is of misschien al heel zelfstandig opdrachten kan en wil uitvoeren. Daar past een wedstijdgerichte training goed bij zolang we rekening blijven houden met de groei en de belastbaarheid van het individuele kind.

Andere kinderen komen toch wat meer voor de gezelligheid en vinden meedoen belangrijker dan winnen. Dat kan en mag ook. Bij SPRINT noemen we dit verschil in interesse en begeleiding ‘differentiatie’. Een term die vanaf vooral het tweede jaar als D-junior en daarna de C-junioren aangeeft dat er anders getraind gaat worden.

Onder voorwaarden mag je als tweedejaars D-junior – tijdelijk -een extra training volgen bij een onderdeel waar jouw interesse of mogelijkheden liggen. We noemen dit nog nadrukkelijk geen specialisatietraining. Wel zal er meer aandacht zijn voor andere aspecten van presteren zoals, voeding, wedstrijdplanning, mentale voorbereiding en misschien zelfs al het ‘pieken’ naar een belangrijke wedstrijd.

Uiteindelijk mag je verwachten dat we vanaf nu de eerste stappen zetten van het ‘echte’ trainen. We hebben zicht op alle facetten die aan de basis staan om optimaal te groeien als atleet.